Evenement

04 Februari 2021 - Egmond aan zee

Hotel Zuiderduin
Zeeweg 52, 1931 VL Egmond aan Zee

Goede leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar voor de opleiding van nieuwe medewerkers. Zij brengen leerlingen de fijne kneepjes van het vak bij, begeleiden hen bij de opleiding en enthousiasmeren ze voor het vak.

Omdat goede praktijkopleiders voor goed opgeleide leerlingen zorgen, organiseren de technische opleidingsfondsen A+O-Metalektro, OOM en Wij Techniek gezamenlijk praktijkopleidersdagen. Het doel van deze dagen is om praktijkopleiders te informeren en te inspireren, maar vooral ook om praktijkopleiders ervaringen met elkaar uit te laten wisselen.

Keynote Speaker Robin van Galen

Robin van Galen trainde drie jaar intensief met de Nederlandse waterpolodames. Het maken van keuzes, omgaan met tegenslagen, doorzettingsvermogen en ambitie zette het proces in gang dat leidde naar Olympisch Goud! Het coachen van een Olympisch team komt overeen met het coachen van een team binnen het bedrijf. Aspecten als het selecteren en vormen van een team, leidinggeven en samenwerken komen aan bod. Met name zijn toegepaste theorie over de verschillen in karakters en type mensen spreekt veel praktijkmensen aan.

Programma
12:30
Aanvang
Ontvangst / Registratie
13.00
Plenair
Opening & inleiding PO-dag
13.15
Fondsen subsessie
14.15
Pauze / netwerken
14.30
Workshop Ronde 1
15.45
Pauze / netwerken
16.00
Workshop Ronde 2
17.15
Keynote Speaker Robin van Galen & afsluiting
18.15 – 19.30 uur
Borrel / Buffet
Workshops
A
Inzicht in Talent
In deze workshop krijg je als praktijkbegeleider inzicht in het talent van je leerlingen. Uitgangspunt is dat ieder mens, dus ook iedere leerling, talenten heeft en dat mensen ze zich het best ontwikkelen als ze werk doen dat in lijn ligt met hun talenten, capaciteiten en competentie. We leren je in deze workshop hoe drijfveren, talenten, gedrag en competenties met elkaar samenhangen. En hoe jij kunt onderzoeken welke talenten jouw leerlingen hebben, wat jij als praktijkbegeleider kunt doen om haar/hem meer in haar/zijn kracht te zetten en effectiever te begeleiden.
B
Motiveren = verbinden + uitdagen + bekrachtigen
Jongeren zijn volop in ontwikkeling. Ze hebben behoefte aan autonomie én verbondenheid. En de ervaring en het vertrouwen dat ze dingen kunnen: competentie. Ze zijn zoekende, maar niet altijd gemotiveerd. En soms is hun gedrag lastig voor de omgeving. Jongeren overtuigen en alsmaar confronteren werkt dan niet of zelfs averechts. We gaan in deze workshop aan de slag met enkele principes en technieken om jongeren te motiveren en hun vaardigheden te vergroten. Hoe motiveer je jongeren en hoe stimuleer je hun vaardigheden zodat ze zelf werken aan haalbare doelen voor hun toekomst?
C
Methodisch handelen
Hoe moet je adequaat observeren en luisteren om een leerling duidelijk te maken wat je van hem / haar verwacht? Hoe geef je feedback, bespreek je het gedrag en wat heeft de leerling van jou nodig? Hoe leerde jij zelf vroeger en sluit jouw stijl van begeleiden aan bij wat de leerling nodig heeft? In de workshop ‘methodisch handelen’ nemen we dit onder de loep en bespreken we tips hoe het misschien anders kan om een groter effect te krijgen. De workshop biedt ook ruimte voor een actieve inbreng en gaan we met elkaar aan de slag.
D
Modulair Onderwijs
Het beroepsonderwijs wordt flexibeler. Dit komt mede doordat we het modulair kunnen maken. De vraag is alleen waar de technische bedrijven behoefte aan hebben. Wat moet een MBO-leerling kennen en kunnen? In deze workshop gaan we het hier over hebben. Heb jij een mening over het kennis- en kunde niveau van een MBO-leerling? Praat en bepaal mee tijdens deze workshop!
E
Een collega (of leerling) met een verhoogde prikkelverwerking?
Deze workshop helpt u om effectiever samen te werken met collega’s (of leerlingen) die een stoornis hebben bij de prikkelverwerking zoals bijvoorbeeld ADHD of een stoornis in het autistische spectrum. We laten u kennismaken met een stukje psycho-educatie: wat kan de invloed van een stoornis in de prikkelverwerking zijn op je persoonlijk functioneren? Daarnaast maken we een vertaling naar de praktijk: hoe kun je als collega (of praktijkbegeleider) ondersteunend zijn in het leerproces van deze collega (of leerlingen)? Waar loop je tegenaan en welke mogelijkheden zijn er om de communicatie soepeler te laten verlopen?
F
Hybride Techniekopleider én leerlingen leren leren
Tijdens deze combinatieworkshop komen twee onderwerpen aan de orde: ‘de Hybride Techniekopleider’ en ‘Hoe leer je een leerling leren’. Heb jij weleens nagedacht over het Hybride docentschap: wat is het en hoe word je het? Wil je daarnaast leren wat verschillende manieren van leren zijn, hoe je deze herkent en als praktijkbegeleider positief kunt beïnvloeden? Dan is deze workshop voor jou bedoeld!
G
Objectief Beoordelen
Het begeleiden van leerlingen heeft zijn uitdagingen. Er wordt veel van u gevraagd als praktijkopleider en natuurlijk doet u uw uiterste best om alles in goede banen te leiden, maar u heeft behoefte aan een ruggensteuntje. Deze workshop biedt u dat! We gaan het hebben over voortgangsgesprekken voeren, ontwikkelingsgericht beoordelen en we gaan aan de slag met het stellen van vragen, luisteren, samenvatten en doorvragen. Een praktische workshop waarbij de praktijkopleider van nu handvatten krijgt om een leerling objectief en waardvrij te beoordelen.