13 feb
Van der Valk Hotel
Ridderkerk

programma

12.30
Ontvangst en registratie
13.00
Plenaire sessie Dieter Möckelmann (Keynote Speaker): Mobiel internet, sociale media en tablets, we houden ze niet buiten de deur. Jonge mensen omarmen deze als eersten. Dieter Möckelmann is een bevlogen spreker, trendwatcher, verzorgt trainingen en consultancytrajecten voor het onderwijs en bedrijfsleven waarbij de effectieve inzet van ICT de rode draad is. De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, in de samenleving en het onderwijs staan ook niet stil. Zeker op de arbeidsmarkt gaan de ontwikkelingen in een razend tempo: beroepen verdwijnen en daar komen nieuwe beroepen voor in de plaats. Welke beroepen er over tien jaar zijn, valt moeilijk te voorspellen. Ook de eisen die aan beroepsbeoefenaren worden gesteld wijzigen en breiden zich continu uit. Dieter neemt u als praktijkopleider mee in de snel veranderende arbeidsmarkt en laat u zien wat de impact is van technologie en digitalisering op het onderwijs en het bedrijfsleven.
14.00
Pauze en netwerken
14.30
Workshopronde 1 (keuze uit 7 workshops)
15.30
Workshopronde 2 (keuze uit 7 workshops)
16.30
Pauze
17.00
Plenair & subsessie
17.45
Afsluiting
18.00 - 19.30
Borrel en buffet

workshops

Keuze uit een gevarieerd aanbod aan workshops
Een gevarieerd aanbod aan workshops met direct toepasbare tips. Lees meer over welke workshops je allemaal kunt volgen en bedenk aan welke 2 jij wilt deelnemen. Jouw keuze kun je aangeven in het online aanmeldformulier. Bedenk ook wat je reservekeuze is als een workshop vol zit.

A
Zó begeleid en motiveer je jonge medewerkers! Je kunt je niet meer voor deze workshop inschrijven.
B
Nieuwe bedrijfstechnologieën opnemen in het onderwijs Wat kan ik als praktijkopleider bijdragen om nieuwe bedrijfstechnologieën op te laten nemen in het onderwijs? Er is meer mogelijk dan u denkt! Het huidige onderwijssysteem biedt steeds meer kansen om het onderwijsprogramma aan te laten sluiten op de nieuwste technieken. Als voorbeeld een bedrijf dat de expertise over robotlassen inpast in de opleiding Metaalbewerker niveau 2 en 3 op het ROC. Uw inbreng als praktijkopleider is hierbij van groot belang. Tijdens deze workshop bespreken we een aantal voorbeelden en geven wij u handvatten om hier concreet mee aan de slag te gaan.
C
Meiden en techniek: een hele logische combinatie Op dit moment zijn het nog steeds voornamelijk jongens die instromen in de technische (MBO)opleidingen en bedrijven. Maar waarom zouden we de helft van de doelgroep jongeren vergeten? Wordt het niet eens tijd om te kijken hoe we meer meisjes kunnen interesseren voor techniek? Wordt het niet eens tijd om onze bedrijven te verrijken met de talenten en competenties van vrouwelijke leerlingen? Hoe doen we dat en wat betekent dat voor de begeleiding door de praktijkopleiders in de bedrijven? Wil jij weten hoe je meer vrouwelijke leerlingen kunt werven én vooral behouden voor de techniek? Meld je dan aan voor deze workshop en ga samen met andere praktijkopleiders aan de slag over tips en tricks om meisjes te begeleiden in hun technische loopbaan. Leer van actuele feiten en inzichten. En van elkaars ervaringen uit de dagelijkse praktijk. En kom erachter wat jij (en je bedrijf) morgen anders kan doen.
D
Docentenstages, smeerolie tussen school en bedrijf!? Elektrische auto’s, robotisering in de metaal, duurzame installaties in de energiewereld, 21st century skills. Deze enerverende wereld vraagt om andere manieren van leren waarin de samenwerking tussen school en bedrijf van cruciaal belang is. Welke rol hebben docentenstages in dit veld en hoe doe je dat dan? In deze workshop worden ervaringen met docentenstages gedeeld en ga je met de andere deelnemers aan het werk om de optimale stage vorm te geven.
E
De coachende praktijkopleider Je kunt je niet meer voor deze workshop inschrijven.
F
O-Zone O-Zone is hét online leer- en ontwikkelingsplatform voor de techniek: laagdrempelig en herkenbaar! To-the-point met op maat gesneden toegankelijke informatie die direct toepasbaar is in de praktijk. Medewerkers ontwikkelen zich sneller en beter met de kennis die zij op dat moment nodig hebben. Deze workshop laat zien hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn.
G
Begeleidingsinstrument voor de praktijkopleider Het Masterplan Zuid-Holland is er onder andere voor de ontwikkeling en invoering van een eenduidige begeleidings- en beoordelingsstructuur. Dat betekent dat alle ROC’s in Zuid-Holland vanaf schooljaar ‘18-‘19 verplicht dezelfde formulieren in gebruik nemen om de BOL en BBL leerling te begeleiden. Maar hoe gebruik je als praktijkopleider deze formulieren, wat wordt er nu hierin precies van de praktijkopleider verwacht? Betekent dit straks veel meer papierwerk op kun je hier ook ‘slim’ mee omgaan?

aanmelden

Ja, ik doe mee!
Ga naar het online inschrijfformulier.

Privacy Statement

aanmelden

Locatie

Krommeweg 1
2988 CB
Ridderkerk
plan route