Evenement

25 Maart 2021 - Soest

De Soester Duinen
Soesterbergsestraat 188, 3768 MD Soest

Goede leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar voor de opleiding van nieuwe medewerkers. Zij brengen leerlingen de fijne kneepjes van het vak bij, begeleiden hen bij de opleiding en enthousiasmeren ze voor het vak.

Omdat goede praktijkopleiders voor goed opgeleide leerlingen zorgen, organiseren de technische opleidingsfondsen A+O-Metalektro, OOM en Wij Techniek gezamenlijk praktijkopleidersdagen. Het doel van deze dagen is om praktijkopleiders te informeren en te inspireren, maar vooral ook om praktijkopleiders ervaringen met elkaar uit te laten wisselen.

Keynote Speaker Robin van Galen

Robin van Galen trainde drie jaar intensief met de Nederlandse waterpolodames. Het maken van keuzes, omgaan met tegenslagen, doorzettingsvermogen en ambitie zette het proces in gang dat leidde naar Olympisch Goud! Het coachen van een Olympisch team komt overeen met het coachen van een team binnen het bedrijf. Aspecten als het selecteren en vormen van een team, leidinggeven en samenwerken komen aan bod. Met name zijn toegepaste theorie over de verschillen in karakters en type mensen spreekt veel praktijkmensen aan.

Programma
12.30
Ontvangst
13.00
Opening
Inleiding van de Praktijkopleidersdag
13.15
Fondsen
subsessie
14.15
Pauze en netwerken
14.30
Workshops
Ronde 1
15.45
Pauze en netwerken
16.00
Workshops
Ronde 2
17.15
Keynote
Robin van Galen en afsluiting
18.15
Borrel en buffet
Workshops
A
Inzicht in Talent
In deze workshop krijg je als praktijkbegeleider inzicht in het talent van je leerlingen. Uitgangspunt is dat ieder mens, dus ook iedere leerling, talenten heeft en dat mensen ze zich het best ontwikkelen als ze werk doen dat in lijn ligt met hun talenten, capaciteiten en competentie. We leren je in deze workshop hoe drijfveren, talenten, gedrag en competenties met elkaar samenhangen. En hoe jij kunt onderzoeken welke talenten jouw leerlingen hebben, wat jij als praktijkbegeleider kunt doen om haar/hem meer in haar/zijn kracht te zetten en effectiever te begeleiden.
B
Motiveren = verbinden + uitdagen + bekrachtigen
Jongeren zijn volop in ontwikkeling. Ze hebben behoefte aan autonomie én verbondenheid. En de ervaring en het vertrouwen dat ze dingen kunnen: competentie. Ze zijn zoekende, maar niet altijd gemotiveerd. En soms is hun gedrag lastig voor de omgeving. Jongeren overtuigen en alsmaar confronteren werkt dan niet of zelfs averechts. We gaan in deze workshop aan de slag met enkele principes en technieken om jongeren te motiveren en hun vaardigheden te vergroten. Hoe motiveer je jongeren en hoe stimuleer je hun vaardigheden zodat ze zelf werken aan haalbare doelen voor hun toekomst?
C
Methodisch handelen
Hoe moet je adequaat observeren en luisteren om een leerling duidelijk te maken wat je van hem / haar verwacht? Hoe geef je feedback, bespreek je het gedrag en wat heeft de leerling van jou nodig? Hoe leerde jij zelf vroeger en sluit jouw stijl van begeleiden aan bij wat de leerling nodig heeft? In de workshop ‘methodisch handelen’ nemen we dit onder de loep en bespreken we tips hoe het misschien anders kan om een groter effect te krijgen. De workshop biedt ook ruimte voor een actieve inbreng en gaan we met elkaar aan de slag.
D
Hoe maak je Veilig en Gezond werken aantrekkelijk voor jongeren?
‘Jong geleerd, is oud gedaan’. Een wijs gezegde, maar lastig te projecteren op jongere medewerkers want juist zij hebben 3 tot 5x meer kans op een ongeval dan andere medewerkers! Het is daarom van belang om vanaf het begin de nadruk te leggen op de noodzaak van veilig en gezond werken. Als praktijkopleider speel je een belangrijke rol hierin. De manier van voorlichting moet goed aansluiten op het ervaringsniveau en geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van de jongeren om de boodschap over te laten komen. Deze workshop gaat in op welke ‘tools’ er beschikbaar zijn vanuit de branche om veilig en gezond werken op een praktische manier tussen de oren te krijgen van onze jongere medewerkers.
E
Een collega (of leerling) met een verhoogde prikkelverwerking?
Deze workshop helpt u om effectiever samen te werken met collega’s (of leerlingen) die een stoornis hebben bij de prikkelverwerking zoals bijvoorbeeld ADHD of een stoornis in het autistische spectrum. We laten u kennismaken met een stukje psycho-educatie: wat kan de invloed van een stoornis in de prikkelverwerking zijn op je persoonlijk functioneren? Daarnaast maken we een vertaling naar de praktijk: hoe kun je als collega (of praktijkbegeleider) ondersteunend zijn in het leerproces van deze collega (of leerlingen)? Waar loop je tegenaan en welke mogelijkheden zijn er om de communicatie soepeler te laten verlopen?